Friday, June 29, 2012

Pelbagai rupa Cupcake

Cup Cake "Handbag"
SELEPAS berminggu-minggu `shopping' di alam maya, akhirnya sayahaaaaaapppy sangat sebab hajat untuk ber'Chanel', termakbul juga. Pada mulanya saya bercadang nak ambil `Chanel Reporter's Bag' sahaja, tapi rasa rambang mata pula bila tenguk Chanel 2.55 dan Lady Dior. Alia pula syorkan saya copycat Hermes Birkin saja. Itu yang paling class! Tapi, sebab saya ni memang teruja sangat dengan Mademoseille Coco Chanel yang sangat genius tu (and masa kat majalah Jelita dulu selalu terima hadiah berkotak-kotak barangan Chanel -- jadi, tak mungkin cinta ini beraleh kat yang lain. Lalu, pada penghujung pencarian, saya putuskan untuk mengabadikan handbag Chanel yang anggun menawan ini untuk kek perkahwinan yang ditempah Siti Haidah untuk anak saudaranya yang bernikah pagi tadi (Sabtu 30 Mei 2009).
Kata Siti tunang (dan sekarang isteri) anak saudaranya tu memang sukaaaaaa sangat beg tangan. Kalau terpaksa memilih antara kasut dan handbag, dia akan sambar handbag dulu. "Jadi ini adalah surprise untuk si pengantin perempuanlah ni." "...and ngan tidak-tidak ya Jun, Mesti buat kek handbeg tu juga. Aku nak ikut rombongan pengantin lelaki ke Kuala Lipis." "Ko nak handbag cap apa?" "Apa-apalah...asalkan beg. Tema warna krim & putih. Decoration....terpulang kat kau." 'Macam orang mengantuk disorongkan bantal (especially bantal bulu burung dari Ikea)', maka saya pun dengan senang hati segera memahatkan tempahan Siti itu kat dada kalendar saya (sejak sebulan lalu). Bagi menyempurnakan misi kali ni, saya buat homework sikit. Maklumlah cake handbag chanel ni tak sama dengan yang saya bagi kat kawan saya, Lynette (Editor-in-Chief CLEO). Beg merah jambu ilham Botegga memang senang. Tapi kalau hendak dijadikan hantaran perkahwinan, saya lebih suka bentuk yang klasik -- less is more. Tak boleh pilih warna terang dengan rekaan dan perhiasan yang gawdy.Jadi, saya pilih Chanel -- lambang kesempurnaa seorang wanita. :-)


Bagi menyiapkan kek ini saja, saya sediakan kek seberat dua kilo dan fondant saja dekat tiga kilo. Tangkainya saya siapkan lebih awal. Tapi, paling saya suka ialah menyiapkan kepala zip ni. Ralit. Selepas benar-benar kering, saya sapu edible gold dust pulak untuk dapatkan effect keemasan. Semuanya dari fondant tau -- boleh digigit dan dikunyah-kunyah. Sedap!

Saya rasa part paling susah ialah membuat garisan pada beg ni bagi menonjolkan effect quilt sebab fondant cepat kering jadi kalau ditekan terlalu kuat boleh menyebabkan rekahan halus. Memang saya tak berkenan kalau permukaan fondant tercela. Bagi menaikkan aroma fondant, saya tambah perisa orange....emh! memang serasi sangat apabila digandingkan dengan kek coklat lembap. Yummy sungguh. Bagi memudahkan kerja dekorasi di masa depan, saya buat banyak nota kecil. .
Kalau ditanya perasaan saya sekarang....mestilah happy. Tak dapat beg tangan Chanel yang sebenar, berpeluang merias kek bentuk kembaran begini pun saya dah puas hati. Teringat kata-kata Siti malam semalam semasa mengambil kek ini...."silap-silap haribulan, pengantin tak tergamak nak potong kek ni Jun."
"Takpa, potong ke, tak potong ke, janji dia dah dapat hantaran handbag."
Senangkan? Dua dalam satu -- handbag dapat, kek pun dapat. Barulahhappening orang Lipis! Yay!

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ARTIKEL BUSUK