Thursday, July 19, 2012

RIWAYAT HIDUP NABI MUHAMMAD S.A.W


Tahia Al Ismail adalah adalah penyusun buku kisah Sejarah Hidup Nabi Muhammad SAW ini yang telah diterjemahkan oleh Siti Sujinah Sarnap. Buku ini diterbitkan oleh Perniagaan Jahabersa.
Saya membeli buku kecil dan setebal 530 muka surat ini beberapa tahun yang lalu, ketika hati saya teringin sangat hendak mengetahui kisah hidup sejarah baginda Rasulullah. Kerana kekurangan budget saya cuba mencari buku yang berkaitan dengan harga yang mampu saya beli. Alhamdulillah saya menemui buku ini yang berharga RM11.90 (klik disini)

Sebelum timbulnya niat hendak membeli buku ini saya sudah pun beberapa kali mendengar nasihat beberapa ustaz yang berkata kita sebagai umat Muhammad saw sekurang-kurangnya secara asas atau sekali dalam hidup kita kena menyelami kisah riwayat hidup sebenar baginda Rasullullah. Sekurang-kurangnya kita mendapat sedikit gambaran kisah kehidupan lampau Rasullullah SAW
Sejarah Hidup Nabi Muhammad SAW

Synopsis :
Kehidupan Nabi Muhammad s.a.w adalah kehidupan yang penuh dengan jihad dan pengorbanan.Kehidupan untuk memimpin manusia ke arah kebenaran.Memadailah disebutkan di sini bahawa ia telah mengubah bangsa Arab dari manusia yang tinggal di tengah-tengah adat budaya yang buruk dan kepercayaan karut, di samping tidak senonoh dan kerosakkan besar, menjadi manusia yang beribadah kepada Allah dengan pengertian yang jelas dan ketinggian moral.
Mereka telah diubah dari satu bangsa yang pernah menanam anak-anak perempuan mereka hidup-hidup,mengorbankan anak-anak lelaki kepada tuhan-tuhan berhala, dan menyiksa hamba-hamba mereka sehingga mati menjadi suatu bangsa yang menatang anak-anak perempuan mereka seperti permata berharga,menghancurkan berhala-berhala,dan memerdekakan para hamba.Dari perbuatan gemar menghabiskan malam di dalam pesta-pesta dan minuman keras mereka menjadi bangsa yang menghabiskan malam di dalam solat atau memberi keperluan kepada fakir miskin.Dari manusia yang kebanggaan dan kegembiraannya adalah anak-anak dan kekayaan, mereka menjadi manusia yang kesenangan utamanya ialah berusaha mencari keredhaan Allah.

Author : Tahia Al - Ismail - Pages : 530

Seingat saya, saya menghabiskan masa kurang dua atau tiga hari membaca keseluruhan buku ini, kebanyakan masa saya menbaca ketika didalam masjid sementara menunggu masuk waktu sembahyang. Percaya atau tidak jika anda menbaca dan menyelami kisah riwayat hidup baginda ini, air mata anda akan pasti mengalir keluar.  Saya menitiskan air mata bila membaca saat akhir sebelum baginda mangkat menemui Pencipta. Semasa membaca saya seolah-olah ada bersama baginda kerana itulah bila membaca perenggan akhir dimana penceritaan tentang saat ajal baginda sudah tiba, hati secara automatik menjadi sedih sebak dan jika boleh tak nak baginda pergi.

Ha... itu pengalaman saya ketika membaca buku ini dulu, sudah lama dah, insyaallah saya akan mengulangi sekali lagi membaca riwayat hidup baginda tidak lama lagi. Anda akan berasa begitu hampir dengan baginda ketika menghayati hidup kisah baginda ini.

Ini adalah salah satu contoh buku berkaitan riwayat baginda Rasullullah. Diluar sana masih banyak buku berkaitan yang dijual di toko-toko buku, hanya berlainan penyusun/pengarang dan juga berbeza pegeluar/pengedar, isinya tetap sama.

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ARTIKEL BUSUK