Thursday, July 19, 2012

HIV/AIDS TREATMENT WITH 'BAWANG PUTIH'


Sebenarnya semua orang tahu tentang khasiat bawang putih ni kan, banyak blog yang bercerita tentangnya, apa pun tak kisah lah kerana saya sememang nak bercerita dan masukkan ke dalam blog saya tentang khasiat benda alah ni...
Saya dah amal kan makan mentah bawang putih ni sejak 6 tahun dulu, hanya lepas dua or tiga hari disahkan positiv hiv. Mula-mula makan bawang putuh mentah memang tak lalu tapi oleh kerana bawang putih ni boleh meningkatkan sistem immune kita, maka terpaksa lah saya menelannya. 
Saya terbaca sebuah buku tebal tentang khasiat bawang putih ni disebuah masjid disini . Lagi lama dibaca makin seronok kita dibuatnya, rasa buku ni memberi kita semangat untuk terus terus hidup hehehe. Walaupun diri ini dah tahu sememangnya hiv tu masih tiada ubat, tapi apa salah terus amalkan makan bawang putih ni bagi mengelak penyakit lain kan. Saya amal kan makan setiap hari dalam tempuh yang agak lama, dan makan kadang-kadang dalam kuantiti yang tidak masuk akal. Tapi saya tetap boleh menelan.
Satu ketika saya berhenti makan kerana kat rumah kerap adik beradik datang takut mereka terganggu dengan bau tajam bawang putih ni, pas tu sibuk pulak dengan kenduri kahwin adik sibuk kesana sibuk kesini hingga kadang-kadang saya terlupa nak makan dan malas nak kupas dan bleander benda tu. 
Selepas lebih kurang 4 bulan saya stop makan, saya mula beransur-ansur jatuh sakit hingga lah sampai masuk ke hospital tu. CD4 pun dah sampai 12. Saya terfikir jugak
adakah kerana saya stop dari makan bawang putih tu yang menyebabkan terus jatuh sakit? Adakah kalau saya terus makan bawang putih tu akan buat tubuh ini terus sihat? Apa pun semua orang ada pandangan masing-masing, bagi saya lah ya, saya percaya tak banyak pun sedikit bawang putih ni memang membantu menyihatkan tubuh badan saya sebelum ini.

Ya saya masih terus amalkan makan bawang putih ni 2 biji setiap hari hingga ke hari ini (sebiji ada 10 ulas kalau 2 biji 20 ulas lah kan)  Kadang-kadang 4 biji sekali tau. Saya mula kembali makan sejak selepas pulih dari sakit teruk 2 tahun dulu tu. Hampir setiap hari tapi ada lah sesekali ponteng makan. Paling kurang pun bila rasa malas saya telan 2 atau 3 ulas ajer. Biasanya saya makan waktu malam sebelum tidur, hancurkan atau bleander kan semua bawang putih tu kemudian telan sedikit-sedikit dengan air manis seperti jus oren. Telan jangan kunyah. Sesekali memang terasa pedih rasa dalam perut, tapi saya tahan kan kerana melalui pembacaan saya bawang putih ni hampir langsung tidak ada kesan sampingan yang buruk. Yang bestnya kentut puas hahaha dan bila buang air besar satu toilet harum bau bawang putih ni. Saya suka makan ketika waktu perut kosong, lepas bangun tidur atau sebelum tidur. Basah kan tekak dulu dengan jus alaskan sikit makanan seperti sekeping roti sebelum telan ya. Tapi kalau nak pi masjid berjemaah jangan lah makan terlampau banyak, kalau makan pun 'make sure' balas dengan makanan lain seperti nasi atau buah-buahan. Tapi kalau kita dah biasa dengan sendiri kita akan tahu cara nak mengatasi masaalah bau kuat tu.

Apa pun ini sekadar nak berkongsi pengalaman tentang kehidupan saya ni jer. Jangan ikut cara saya kalau tak mampu nak telan. Jangan perli saya pulak kalau saya 'over' bercerita kat sini pulak ya......
Ok lah saya nak share kan maklumat tentang khasiat bawang putih dalam merawat hiv yang dah saya translate kan ke Bahasa Malaysia (guna Google jer)
Rawatan HIV / AIDS dengan Bawang Putih

Virus HIV menyerang sistem imun dan berkesan boleh memusnahkan keupayaan untuk melawan penyakit. Apabila virus telah memusnahkan terlalu banyak sel darah putih sistem imun, succumbs badan kepada semua jenis jangkitan dan penyakit invasif, termasuk pneumonia, sarcoma Kaposi, herpes, meningitis, batuk kering, kanser dan lain-lain. Itulah apabila jangkitan HIV diklasifikasikan sebagai AIDS. Pesakit mati akibat komplikasi daripada jangkitan AIDS dan bukan dari HIV itu sendiri.Walaupun dadah antiretroviral yang digunakan pada skala seluruh dunia untuk melawan HIV dan AIDS, keberkesanan ubat-ubatan untuk selama-lamanya menyekat virus itu masih dalam perdebatan. Virus HIV telah menunjukkan keupayaan untuk meniru dan bermutasi menjadi ubat tahan. 

Diet dan Pemakanan
Apabila penyakit ini berkembang, sistem imun yang lemah boleh menyebabkan malabsorption nutrien, penyimpanan lemak yang tidak mencukupi dan kehilangan berat badan atau cirit-birit. Tinggi diet protein yang disyorkan dengan pengambilan kalori yang tinggi. Berunding dengan pakar pemakanan boleh membantu, kerana mereka boleh menetapkan tambahan bagi apa-apa kekurangan pemakanan. Dalam satu kajian lelaki yang telah dijangkiti HIV, ia mendapati bahawa orang-orang yang mengambil suplemen multivitamin melihat perkembangan yang perlahan penyakit. Berhati-hati yang munasabah adalah dinasihatkan kerana sesetengah vitamin mungkin tidak serasi dengan beberapa ubat-ubatan AIDS. Ubat-ubatan homeopati dan herba seperti bawang putih telah menunjukkan harapan besar dalam membendung percambahan jangkitan HIV dan merangsang sistem imun dalam memerangi AIDS. 
Rawatan alternatif bagi AIDS / HIV 
Dalam tahun-tahun kebelakangan ini alternatif ubat-ubatan homeopati sedang diuji dan digunakan untuk merawat pesakit HIV dan AIDS. USCenters bagi Kawalan dan Pencegahan Penyakit menunjukkan sebilangan herba termasuk ginseng, likuoris, Wort St John, aloe vera, dan Echinacea untuk membantu dalam rawatan HIV / AIDS.Di sesetengah kawasan berpendapatan rendah di dunia, homeopati adalah satu-satunya pilihan yang sedia ada untuk merawat gejala-gejala HIV dan AIDS; ini adalah kerana ubat-ubatan farmaseutikal adalah mahal dan daripada sampai kepada golongan miskin.Antara remedi herba alternatif lain yang digunakan ialah spirulina, kunyit, dan tembikai pahit Cina. Ini telah didapati untuk meningkatkan fungsi sistem imun. Bawang putih, khususnya, telah menunjukkan hasil yang menakjubkan. 
Bawang putih Berjaya Merawat Pesakit HIV / AIDS 
Beberapa kajian mendapati bawang putih berkesan terhadap jangkitan biasa di AIDS, termasuk, herpes dan mycobacteria, cryptococcus, serta cryptosporidia and Pneumocystis. Malah, bawang putih sebenarnya boleh menghalang penyebaran virus HIV pesakit AIDS! 
Bawang putih dan Sistem Imun 
Bawang putih meningkatkan tindakan tiga jenis sel di dalam senjata sistem daya tahan badan yang penting dalam memerangi HIV dan jangkitan berkaitan dengan AIDS. Salah satu pelbagai satu komponen bawang putih, trisulfide diallyl, mengaktifkan sel-sel pembunuh semula jadi, yang cytotoxic T-cells, (ini melampirkan diri mereka kepada mikrob dan racun merembes ke), yang phagocytes, (yang menelan atau menelan kuman penceroboh), dan yang limfosit, (yang menghasilkan antibodi yang membunuh mikrob tertentu). 
Bawang putih Berkesan Menentang jangkitan HIV oportunis 
Penyelidikan yang menjanjikan ke dalam nilai terapeutik bawang putih untuk melawan HIV pertama kali dibentangkan di Persidangan AIDS Antarabangsa 1989 dan akan diterbitkan dalam Jurnal Jerman Onkologi (Deutsche Zeitschrift Onkologie). Kyolic bawang putih (bawang putih penyediaan berumur) telah diberikan kepada sepuluh pesakit AIDS. Semua berada di peringkat lanjutan AIDS, dengan pelbagai jangkitan oportunis, termasuk herpes genital dan cirit-birit cryptosporidial. Bagi tempoh enam minggu pertama pesakit yang diterima 5 gram, atau kira-kira 2 ulas bawang putih setiap hari dan kemudian 10 gram atau 6 ulas setiap hari untuk enam minggu lagi. Tiga pesakit tidak melengkapkan ujian kerana mereka di peringkat terminal penyakit dan meninggal dunia sebelum perbicaraan itu berakhir. Walau bagaimanapun, tujuh yang menyelesaikan ujian menunjukkan aktiviti sel pembunuh NORMAL menjelang akhir tempoh dua belas minggu (enam daripada mereka kembali aktiviti sel pembunuh biasa menjelang akhir enam minggu yang pertama!). Juga penting ialah hakikat bahawa jangkitan semua pesakit bertambah baik: termasuk jangkitan candida, herpes genital dan cirit-birit yang kronik. Salah satu pesakit dengan jangkitan sinus kronik, yang tidak mendapat apa-apa relief selepas mengambil antibiotik biasa bernilai satu tahun, yang baik selepas percubaan bawang putih. 
Hmmm Garlic bread yummy....
Memanjangkan hayat pesakit AIDS 
Walaupun HIV / AIDS tidak boleh diubati, matlamat rawatan adalah untuk membendung jangkitan oportunis daripada mendapat bertapak dengan meningkatkan sistem imun, dan dengan itu memanjangkan hayat, serta memperbaiki kualiti hidup pesakit. Revs bawang putih sehingga keupayaan sistem daya tahan badan melawan penyakit, membunuh bakteria dan virus pada kenalan, mencegah percambahan mereka. Bakteria dan virus, tambahan pula, tidak membentuk rintangan untuk bawang putih yang mereka boleh tetap antibiotik dan ubat-ubatan farmaseutikal. Di samping itu, bawang putih, tidak seperti antibiotik farmaseutikal, tidak merosakkan flora usus, yang begitu penting untuk pencernaan dan penyerapan nutrien.Oleh itu, bawang putih adalah penting sebagai rawatan tambahan untuk HIV / AIDS, ketara membantu memperbaiki kehidupan seorang pesakit. Pesakit HIV dan AIDS adalah digalakkan untuk makan mentah, bawang putih dihancurkan setiap hari dalam rejim yang sihat yang ditetapkan oleh doktor dan pakar pemakanan mereka.


kalau tak percaya google jerr kat sini...
http://www.miracleofgarlic.com/hiv-aids-treatment-with-garlic/ 
 

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ARTIKEL BUSUK