Sunday, April 8, 2012

Sukan Tennis untuk orang buta

Di jepun satu olahraga sukan tennis dipanggil  "Blind Tennis" ini pertama kali perintis oleh Miyoshi Takei, walaupun beliau seorang yang buta,  beliau mula bermain tenis sejak masih muda berkat dorongan dari ajaran gurunya.

Pada awalnya, Miyoshi hanya memiliki sasaran untuk memukul bola yang datang ke arahnya sekuat mana ia mampu. Bagi orang buta seperti Miyoshi, ia adalah merupakan pencapaian yang hebat dan bukan merupakan hal yang mudah.

Setelah memikirkan melakukan beberapa kali dalam percubaan, Miyoshi menciptakan bola tenis jenis yang kenyal seperti yang lembut dan ringan sehingga pemain yang buta dapat agak pergerakan bola melalui pendengaran mereka.

Perjuangan Miyoshi pun membuahkan hasil. Akhirnya, kejuaraan pertama tenis buta peringkat kebangsaan diadakan di Jepun pada tahun 1990.  Setiap tahunnya kejuaraan ini diikuti oleh ratusan pemain tenis buta asal Jepun, pemain dari negara lain, seperti Cina, Korea, Taiwan, England, dan Amerika Serikat.

Beliau telah meninggal dunia pada usia 42 tahun ketika dia dan isterinya mengalami kemalangan sebuah kereta yang sedang memandu laju di Tokyo dalam perjalanan pulang ke rumahnya.

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ARTIKEL BUSUK