Sunday, April 8, 2012

Muzium bawah laut terbesar di dunia

Muzium bawah laut terbesar di dunia ini, ditemui di Cancun, dibuka melalui pameran yang disebut sebagai "Silent Evolution" oleh seniman Jason deCaires Taylor.

Muzium ini terdiri daripada 400 patung yang ditenggelamkan ke perairan Cancun, di mana pengunjung boleh berenang di antara ikan-ikan yang indah.

Museum itu berada di Taman Nasional terletak di Pantai Barat Isla Mujeres, Punta Cancun dan Punta Nizuc, tempat yang menerima sekitar 750,000 pelancong setiap tahun.

Bekerja sama dengan ahli-ahli biologi laut dan pakar-pakar yang lain, patung-patung yang semuanya direka bentuk untuk menjadi terumbu buatan dan dibina dari bahan khas untuk mempromosikan kehidupan laut.

Patung-patung itu akan berubah mengikut peredaran masa sehingga menjadi batu karang. Melalui cara ini, Taman Laut itu juga berupaya menggamit kedatangan pelancong, tanpa kehilangan pelancong yang membawa pendapatan tahunan sebanyak 36 juta dolar AS kepada kawasan itu.

Galeri utama museum itu mempunyai 400 bahan pameran dengan patung-patung bersaiz manusia biasa dan keseluruhan kompleks itu memerlukan 18 bulan bekerja, 120 tan semen, 400 kg silikon, 3800 fiber glass dan 120 jam kerja-kerja submarine.




0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ARTIKEL BUSUK